top of page

"כדי לשנות את הצפון צריך לחיות בצפון": ראיון עם ח"כ אופיר סופר

כאחד מחברי הכנסת היחידים מאזור הגליל נמאס לו לשמוע מתוכניות פיקטיביות לחיזוק הצפון, הוא חושב שהפתרון יגיע מאזור תעשייה משותף ומהקמת שדה תעופה ולא פסל על הסף לשבת בקואליציה עם השכן מנסור עבאס


ח״כ אופיר סופר התראיין לא מעט בשבועות האחרונים. כאיש האיחוד הלאומי, שרץ לכנסת האחרונה ברשימת הליכוד במסגרת הסכמות עם מפלגת הציונות הדתית, הוא התבקש לא פעם להביע את דעתו על הקמת ממשלת השינוי - וכמובן השמיע התנגדות נחרצת.


פעילי התנועה לעיתונות ציבורית, שמשתתפים בקבוצה הצפונית של תוכנית הצעירים ״עיתונות, לשם שינוי״, החליטו לקיים איתו ראיון שונה. מאחר שהראיון נערך בימים הדרמטיים טרום הקמת הממשלה, לא ניתן היה להתחמק מעיסוק במצב המורכב בכנסת. אולם בשונה ממרבית הראיונות של ח"כ סופר, הוא נשאל וענה בהרחבה גם על אזור הצפון, שבו הוא נולד ומתגורר - כיום במושב טפחות במועצה האזורית מרום הגליל.


״כדי לשנות את הצפון מאוד חשוב לגור ולחיות את הצפון״, הוא אמר למראיינים שי רבין, נטעלי פרי ואלישמע סנדמן, שעבדו על הראיון ביחד עם רכזת הקבוצה העיתונאית רעות מישור. כשנשאל על הישגיו השדולה למען הגליל שבראשה הוא עומד, הסביר "אני שנתיים בכנסת ואנחנו די בטרללת. בכנסת האחרונה התחילה פעילות פרלמנטרית אבל לא יכלה לקרות באופן משמעותי, כי בעיקר עסקנו בקורונה. שמתי לי מספר סוגיות על סדר היום, ובעיקר התמקדתי בסוגיית הטיפול בנפגעי פוסט טראומה בעקבות לחימה".


כתושב הצפון, ח"כ סופר שבע מהבטחות שווא. "נמאס כבר לשמוע את המושג תוכנית הצפון", הוא אומר בתסכול, "בכל פעם שעולה הסוגיה הזאת עולה יש תחושה שאוספים כל מיני כספים שגם ככה אמורים להגיע לצפון, אורזים אותם באריזה אחת עם איזה בונוס או שניים ומוכרים לנו אותה כתכנית סדורה. וכנראה שלא זה שיזיז את הדברים שיש להזיז".


סופר סבור שכדי לשנות באמת את הפערים בין הפריפריה הצפונית למרכז יש לדאוג ראשית לסוגיה הכלכלית, ומשם כבר יבואו גם השינויים לטובה בחינוך ובבריאות. "אפשר לחלק את זה לכל האזורים בצפון, אבל לדעתי צריך לרכז מאמץ", מספר ח"כ סופר, "אחד הרעיונות שחשבתי עליהם הוא לקחת את האזור של צחר, בר-לב ואלון תבור ולהגדיר אותו כאזור עם סדר עדיפות גבוה יותר להשקעה. אני יכול להיות יותר פופוליסט ולהציע את אזור התעשייה של קרית שמונה, אבל האזורים שאמרתי הם עד ארבעים דקות נסיעה מכל מקום בצפון - נרכז שם את המשאבים ולשם נביא כוח תעסוקה וכוח קנייה. אם ננסה להיות טובים עם כולם אז כנראה שלא נגיע להישגים. הרעיון הוא שזה יהיה אזור תעשייה משותף ושכל הרשויות בצפון יהיו שותפות בנכסים ויהנו מהם".


מנוע מרכזי מבחינתו הוא סוגיית שדה התעופה הנוסף, שבשנים האחרונות מתנהל מאבק סביב השאלה האם יוקם בצפון או בדרום. לח״כ סופר אין ספק שהשדה העתידי צריך להיות בצפון: "אני חושב ששדה התעופה חייב לקום, בגלל מנועי הצמיחה והפיתוח הכלכלי. גם אם זה שדה תעופה באזור רמת דוד זה ייתן מנוע צמיחה מטורף לכל הצפון, אם היה אפשר טכנית לעשות את זה במפרץ חיפה - גם היה טוב״.


מבחינת ח"כ סופר הפיתוח הכלכלי הרצוי חייב לכלול גם את האוכלוסיה הלא יהודית. "אני אומר את זה כאיש ימין", הוא מדגיש, "יכבד את מדינת ישראל אם הכפרים הערביים ייראו יותר טוב, וזה ישפיע על דברים נוספים.״


מבין חברי הכנסת הבודדים שגרים בצפון מזכיר סופר את מנסור עבאס, שכנו מהכפר מע'אר. ״ברמה האישית מנסור עבאס כן שידר בשנתיים האחרונות סדר יום ציבורי אחר. הקושי עם מנסור עבאס זה לא רק איתו כאדם, למרות שהוא עצמו ביקר את המחבלים אחרי הפיגוע בצומת מירון, אלא על החיבור עם מפלגת רע"מ. בסוף אנחנו רוצים לחיות כאן לאורך זמן ולהתקיים כאן כמדינה יהודית. כשיש תנועה שמאיימת וחותרת תחת קיומה של המדינה, ואני שומע חברים ברע"מ שנותנים חיזוקים לעזה ולמאבק סביב אל אקצא - זה הסיפור הבעייתי״.


ח״כ סופר, שגדל ביישוב עלמה, הוא בן למשפחה מקומית משפיעה. אחיו הוא עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל, תפקיד שמילא גם אביהם בן ציון סופר ז"ל. ח"כ סופר זוכר היטב את האירוע הצנוע של ההילולה במירון משנות ילדותו. חודש וקצת אחרי האסון הוא סבור שיש להקים בהקדם ועדת חקירה פרלמנטרית, וזאת בשונה מרוב חבריו לבלוק הימין. "אנחנו בסיטואציה פוליטית מורכבת, והיא הקרינה על הרבה דברים בשנתיים האחרונות״, הוא מסביר.


סופר מבכה על הקמת הממשלה החדשה ועל החבירה לרע״ם: ״הממשלה הזו לא קמה במקרה, היו אנשים שעמלו להקים אותה ולהכשיל את האופציה האחרת. ואני מתכוון בעיקר לימינה ולנפתלי בנט". למרות שהיה ח״כ במפלגתו של בנט, הוא לא חוסך ממנו ביקורת על החלטותיו האחרונות: ״אמנם אנחנו פוליטיקאים, אבל בסוף אנחנו גם נבחרי ציבור והנושא של דוגמא אישית, מנהיגות, ערכים הם בסוף הדברים שיחזיקו אותנו לאורך זמן. ומה שיחזיק אותנו לאורך זמן במדינה הזאת זה הרוח, הערכים, והדרך שלנו. ולא שום דבר אחר".


לדבריו, הוא לא שלל אוטומטית ממשלה עם רע"מ: ״לגבי הריצה עם עבאס - לי, כתושב הגליל וכתושב טפחות, הדברים עברו בראש. שקלתי, התייעצתי וחשבתי - אבל אני חושב שהאירועים האחרונים וההסתה סביב המסגדים הסבירה לנו עד כמה העסק מורכב. תפקידו של הימין לבוא ולומר את הדברים בצורה ברורה, גם במחיר של לשבת באופוזיציה, כי יש גבולות לכל דבר.״


כשנשאל מתי בפעם האחרונה שוחח עם בנט ושקד לשעבר חבריו למפלגה, מודה סופר שימים ספורים לפני שהודיע לפיד לנשיא כי עלה בידו להקים ממשלה הוא שוחח עם שקד. כשהוא נשאל מה היה בחילופי הדברים ביניהם הוא מסרב להשיב על תכנם אך מציין שבחדר נכח גם ניר אורבך.




אנו תנועה חברתית שמטרתה לייצר עיתונות ששייכת לציבור, משרתת רק את הציבור ומערבת את הציבור בעשייה.
—‎

הצטרפו אלינו ויחד נשאל שאלות, נדרוש תשובות, נחשוף את האמת, נשנה את החברה הישראלית. ‎

תודה שהצטרפת! נהיה בקשר בקרוב.

פעילות התנועה החרדיות הביאו ליקויים בהדרכת כלות לדף הבית של Ynet

פעילות התנועה החרדיות הביאו ליקויים בהדרכת כלות לדף הבית של Ynet

זה כאילו שלא מסיעים ילדים, אלא חבילות

זה כאילו שלא מסיעים ילדים, אלא חבילות

מוזמנים להירשם: האקעיתון בנושאים חברתיים (ואחרון) בירושלים

מוזמנים להירשם: האקעיתון בנושאים חברתיים (ואחרון) בירושלים

כתבות נוספות

bottom of page